Taggen rel=”canonical” används för att markera vilken URL –av flera URL:er som pekar mot liknande innehåll – som Google bör betrakta som viktigast.
Duplicate content behöver inte nödvändigtvis vara av ondo, till exempel om det handlar om mobilversioner eller utskriftsversioner av webbplatser. Samtidigt är det allmänt känt inom SEO, och på Google givetvis, att duplicate content ibland är ett symptom på att sökresultaten manipuleras. För att stävja det finns bland annat canonical, som webbadministratören alltså kan använda för att indikera vilken URL som är den ”riktiga”.
Varför “straffar” Google duplicate content?
Det händer (hände förut i högre utsträckning) att samma innehåll publiceras på en rad olika domäner i försök att få snabb trafik. Att skriva eget unikt content tar tid (eller kostar pengar) och den som använder en sådan strategi har troligen inte särskilt långsiktiga planer för sina domäner.
En konsekvens av de här metoderna är sökträffar som är identiska med varandra, vilket ger användaren en sämre upplevelse. Eftersom Googles kärnuppgift är att erbjuda så relevanta träffar som möjligt på en given sökning, vidtas naturligtvis åtgärder.
Är jag i riskzonen?
Google arbetar kontinuerligt för att sökresultaten ska vara distinkta och skilda från varandra. En vanlig orsak till duplicate content är e-butiker som saxar sina produktbeskrivningar direkt från leverantören. Sannolikheten är stor att även andra återförsäljare gör det samma, vilket inte är bra för den enskilda e-butikens positioner. Andra orsakar kan vara dåliga URL-strukturer (många URL:er som pekar mot samma produkt exempelvis) eller översättningar av webbplatsen som inte strukturerats på rätt sätt.
Andra saker att tänka på:
- Vid behov – använd 301´s på rätt sätt.
- Var vaksam på om andra ”lånar” ditt content. Om de gör det, bör de inkludera en länk till dig. Utan din tillåtelse kan det vara brottsligt.
- Strukturera sidan smart – har du många sidor med liknande innehåll, kan det vara en god idé att samla innehållet på färre sidor.
- Jobba med unikt content – ta inte leverantörernas texter.
Så används canonical-taggen
Kort beskrivet: En länk med rel=canonical är den URL som Google betraktar som mest representativ av flera URL:er som pekar mot liknande innehåll.
En första instinkt är kanske att blockera Googles spindlar från att indexera de sidor som är lika varandra. Nackdelen med det är att spindlarna inte upptäcker att de olika URL:erna pekar mot samma content, vilket får som konsekvens att de behandlas som separata sidor. Således ges inte en korrekt bild av webbplatsens struktur.
Med rel=”canonical” kan alla sidor indexeras, samtidigt som sökmotorerna får en tydlig bild av webbplatsens uppbyggnad. Om du inte använder canonical-taggen kommer likväl en av sidorna med duplicate content att väljas ut av Google och de övriga att betraktas som duplicerade.
Skillnaden med rel=”canonical” är att du själv kan påverka vilken URL som ska representera innehållet. Samtidigt bör det noteras att det inte är säkert att Google följer taggen – att webbadministratören indikerar sina preferenser är bara en av flera faktorer som gör att en sida betraktas som canonical. Andra faktorer är till exempel sidans kvalitet och dess plats i URL-strukturen.
Konsekvenser av rel=”canonical” för spindlarna
- Google fokuserar sina indexeringsresurser på den URL som är canonical för att reducera belastningen på den enskilda webbplatsen. De crawlar alltså de sidor som anses som duplicate mer sällan.
- Det är URL:en som är canonical som ligger till huvudsaklig grund för utvärdering av dess kvalitet och innehåll. Rätt användning av rel=”canonical” kan alltså vara avgörande för positionerna.
Men se upp med snedstegen…
Av de fem SEO-fel som kan ske med cononical är att fel URL-adress används. Google visar detta exempel i sin guide. Det viktiga är alltså att nämna hela adressen, eller vilken adress som Google ska gå till ”utifrån nuvarande adress”. Enklast är att alltid hålla sig till hel Url.
Andra SEO-fördelar med canonical
- Kan påverka CTR (klickfrekvens). Den URL som betraktas som canonical är den som visas i sökresultaten. Det är allmänt känt att en ”snygg” länk kan generera en högre klickfrekvens än fula.Jämför till exempel se/pennor/blyerts/blyertspenna.html och Hemsida.se/pennor/index.php?id_product=91&controller=product=blyertspenna.
- Positivt för länkprofilen. Med canonical blir det enklare för sökmotorerna att behandla länkar till samma innehåll under en URL. Länkar som se/pennor/index.php?id_product=91&controller=product=blyertspenna och andra motsvarigheter förenas under Hemsida.se/pennor/blyerts/blyertspenna.html.
- Lättare att mäta resultat. Med färre URL:er till samma content blir det enklare, i olika verktyg, att mäta det som sker på en given produkt eller undersida.