Wincher – ett kraftfullt och simpelt verktyg för att hålla koll på dina positioner på Google
Winchers slogan är The World’s Simplest SEO Tool. Tjänsten ska vara enkel att använda och tjäna såväl amatörer som proffs. Den största fördelen är kanske just simpliciteten – statistiken är tydligt presenterad, och du spenderar inte onödig tid på att leta efter de olika funktionerna.
Så kommer du igång med Wincher
- Börja med att gå in på Winchers hemsida.
- Registrera dig och utnyttja deras kostnadsfria provperiod på 14 dagar. Du behöver bara en e-postadress, och behöver således inte ange något kort vid registrering, som ofta krävs annars. Det innebär också att du inte behöver komma ihåg att avsluta tjänsten innan provperiodens slut för att undvika debitering.
Funktioner
Vid inloggning ser du att det finns en rad olika flikar och funktioner.
Översikt
När du klickar på en av dina sidor kommer du till en översikt. Här får du en inblick i hur dina sökord presterar inom en given tidsram (alltifrån senaste dagen till fem år tillbaka kan väljas).
Sökordsanalys
Med hjälp av Sökordsanalys kan du hitta nya sökord som är relevanta till din verksamhet. Får du väldigt många förslag kan du filtrera resultaten, till exempel på sökvolym och konkurrens.
Konkurrensen mäter dock inte svårigheten i att ranka organiskt. Istället syftar värdet till att ge en indikation kring hur dyrt det blir att hävda sig bland de betalda resultaten. I huvudsak är det antalet annonsörer som Wincher baserar den bedömningen på.
Funktionen Sökordsanalys hittar du till genom att klicka på förstoringsglaset i menyraden längst till vänster.
Under den här fliken ser du vilka undersidor som rankar på vad. Du ser även uppskattad trafik baserat på CTR (click-through-rate, eller klickfrekvens på svenska) och den genomsnittliga positionen på sökordet. Du hittar till Sidor genom att klickapå ikonen som ser ut som tre ark.
Konkurrenter
Genom att lägga till en eller flera konkurrenter kan du jämföra dina positioner mot deras. Du ser genomsnittlig position, uppskattad trafik samt hur många platser som innehas på topp 1, mellan två och tre, fyra och tio samt elva och 30.
Rapporter
För dig som arbetar på byrå, eller med kunder, kan den här funktionen komma väl till hands. Wincher genererar en snygg rapport som du kan spara till arkivet, eller vidarebefordra till kund. En fördel är att du kan ställa in så att rapporter genereras och skickas ut till din e-post veckoligen eller månatligen.
Anteckningar
En funktion som gör din statistik mer överskådlig och lättbegriplig. Det du skriver under den här fliken syns även i grafen under på Dashboard. Således kan du anteckna till exempel ett länkbyte eller en On page-förändring, och hålla ett vakande öga på utvecklingen som följer.
Priser och betalning
Priset beror på vilket abonnemang du väljer – Starter, Business eller Enterprise. I Starter-abonnemanget kan du ha upp till tio webbplatser, medan antalet är obegränsat i Business och Enterprise. I de två sistnämnda nivåerna får du dessutom bland annat API-tillgång, White-label rapporter och möjlighet att göra manuella ranking-uppdateringar.
Det finns ingen bindningstid, och du kan säga upp ditt abonnemang när som helst. Betala med något av följande:
- Visa
- MasterCard
- American Express
- PayPal.
Använd koden WELCOME30 för att få 30 euro rabatt!
Som tillägg i WordPress
Att Wincher finns tillgängligt som ett tillägg i WordPress är det nog många som har missat, då de inte gör någon marknadsföring av pluggen på sin hemsida. I skrivande stund har den över 2 000 aktiva installationer och 4 av 5 i betyg.
Det finns inga andra funktioner här än på wincher.com. Däremot kan det vara ju smidigt att se resultaten direkt när du loggar in i adminpanelen på WordPress. Samtidigt är det många som kanske skulle argumentera för att det är lite onödigt, då det kan vara fördelaktigt att ha så få installerade pluggar som möjligt.
För- och nackdelar
Den största fördelen är, som nämnt i inledningen, simpliciteten. Det är enkelt att komma igång med Wincher och statistiken presenteras på ett tydligt och snyggt sätt. Det blir enkelt att jämföra hur de olika sidorna presterar inom en given tidsperiod, och på vilka sökord.
En nackdel gentemot Google Search Console är att du inte får riktigt lika mycket information. Till exempel kan du inte se antalet impressions, eller visningar (alltså hur många gånger din sida dykt upp i sökresultaten för en användare utan att den har klickat på den), i Wincher. Å andra sidan finns inte samma möjlighet att enkelt övervaka konkurrenter i Search Console, så de båda tjänsterna erbjuder olika saker.
Fyra fördelar med Wincher.
- Lätt att komma igång med (snabb betalning och ingen verifikation krävs)
- Användarvänlig och snygg design.
- Relevant statistik som presenteras på ett tydligt och lättbegripligt vis.
- Generös provperiod som inte kräver registrering av kort.
- Prisvärt
Två nackdelar med Wincher.
- Månadsavgiften kan bli något hög om du vill bevaka fler än tio webbplatser.
- Som extern rank tracker kan den inte ge viss information (som impressions) som Google Search Console kan.
För vem passar Wincher?
Wincher kan egentligen passa för alla som har ett intresse för sin hemsidas SEO och positionering på Google, och deras referenser avslöjar att stora aktörer är kunder till dem. Prismodellen gör det möjligt att betala ett ganska lågt pris om man har ett fåtal hemsidor, medan SEO-specialister eller byråer, som kan avsätta mer pengar, betalar ett högre pris för att bevaka ett obegränsat antal domäner.
Det skulle gå att argumentera för att Wincher särskilt passar dem som vill ha god koll på sina positioner, men som samtidigt inte vill investera större summor pengar i bredare SEO-verktyg, så som till exempel Ahrefs eller SEO Powersuite, där rank-tracking ingår tillsammans med en uppsjö av andra funktioner.
(Inlägget har ref.länkar. Jag använder däremot Wincher själv mycket tack vare dess användarvänlighet. Recensionen är helt byggd på egna åsikter)