Inom affiliate är det vanligaste att driva trafik till en webbplats via SEO, SEM eller ett starkt varumärke. En ytterligare väg är att bygga ett starkt community. Vägen är generellt längre men de som lyckas har en mycket stabil besöksström.
En av mina kunder, Johan Sunnanängs, från Cashleads Media AB, har valt den vägen. Han är främst känd för att ha byggt upp en av Sveriges största sidor inom trav och travtips och har sedan dess byggt communityn inom både finans och betting.
SEO, SEM eller community? Vad väljer du helst?
Det är omöjligt att bara välja en kanal idag då de samverkar så mycket med varandra. SEO påverkas i allt högre grad också av att ha “riktig” trafik från andra kanaler som man får när man har ett riktigt varumärke. Både community och annonser påverkar sannolikt din SEO-trafik positivt.
Vad bygger du på för sidor idag?
Jag jobbar mest med Travcash.se och vår senaste satsning TravEss.se, som är en form av premiumvariant av Travcash. Vi driver även sedan tidigare också Spelcash.se och InvesteraMera.se. Inom mitt egna bolag JSDigital driver jag också mitt första pilotprojekt som var på min hemmaplan poker. Den sajten heter Pokercoach.se.
Vad kännetecknar arbetet och skiljer sig mot klassisk SEO?
Våra starkaste communities finns i dagsläget på Facebook, men detta kan såklart komma att förändras i framtiden. Precis som inom SEO så har vi algoritmer att anpassa oss till där. Facebook premierar ofta inlägg som får mycket kommentarer och interaktion, så det är främst det man får fokusera på och skapa riktigt bra innehåll för den aktuella målgruppen.
På sätt och vis liknar det lite SEO idag där användaren står i fokus. Men i ett community kan man skapa mycket personligare dialog och återkommande kunder / följare.
Vad är fördelarna?
Fördelarna är främst att man kan nå ut till samma personer vecka efter vecka och bygga en trogen följarskara. Därför gäller det att hitta partners som inte bara ser ett värde i att få nya kunder, utan även ser ett värde i att behålla, och aktivera / vårda befintliga.
Vad är nackdelarna?
I vårt fall är nackdelarna främst att vi inte kan dela och nå ut med de erbjudanden som vi vill. Facebook, där vi är som störst, minskar reachen allt mer när man delar externa länkar. Och det är i många fall kritiskt för en affiliate att man får klick och konverteringar via sina affiliatelänkar.
Sociala kanaler – Finns ni överallt? Vad prioriteras?
Vi finns på flera olika plattformar, men vi är som störst på Facebook och på X. Men vi använder oss även av Instagram, Telegram och Discord.
Ett problem som kan uppstå med communityn är behovet av moderatorer. Hur jobbar ni med det?
Bra fråga! Detta har verkligen varit ett problem till och från på Travcash framförallt där vi modererar ett forum på 28.000 medlemmar. Ibland har man vaknat upp tidigt på morgonen och fått en riktigt dålig start på dagen när troll har satt igång någon tråd för att skapa oreda. Eller att anonyma konton exempelvis delat länkar till externa “VIP”-grupper för att lura medlemmarna.
På våra största forum har vi motvilligt tvingats införa “post approval”. Det vill säga att vi manuellt får godkänna nya inlägg. Det skapar en viss fördröjning men förebygger en hel del problem. Sedan kan man sätta upp så att betrodda medlemmar blir godkända att posta på förhand framöver. Så nu flyter det på ganska bra ändå. I andra forum finns inte denna möjlighet och där har vi behövt schemalägga våra anställda till att moderera.