Jag har alltid utgått ifrån att nöjda/missnöjda kunder inte har en direkt påverkan på ett företags SEO. Det är visserligen sant utifrån att din ranking inte kommer förändras om dessa kunder bara går i sin ensamhet utan att agera utifrån den känsla de har. Men de agerar och därmed kan det påverka ditt företags ranking. Det finns minst ett tydligt exempel på när missnöjda kunder försämrar företagets position på Google – och dessutom dess konvertering.
Det ska inte vara svårt att ranka högst på sitt eget varumärke. Detta framförallt om man har ett varumärke som inte kan misstolkas av Google för något annat. Men slarvar man med innehållet kan andra sidor ranka före. Dessutom kan riktigt många dåliga omdömen försämra företagets ranking. Det har nu Roomox bevisat.
Företaget hade länge de tre första placeringarna på sitt eget varumärke – men Google har valt nu istället valt att premiera Trustpilot. Den första sökträffen, om du söker på Roomox, består alltså av recensioner på Trustpilot som sågar företaget rejält. Detta med 1/5 i betyg på över 300 recensioner.
Varför Roomox agerar som de gör och om det finns fog för kritiken låter jag vara osagt. Men visst är det intressant att Google ser den sidan som mer lämplig att visa än Roomoxs egna hemsida när man just söker på just Roomox.
Kan det vara att sidan på Trustpilot regelbundet uppdateras med ytterligare recensioner och därmed upplevs mer aktuell? Jag har lite svårt att tro det. Men kanske.
Kan det vara så att sidan på Trustpilot har bättre länkar? Domänen i sig är urstark men den enskilda sidan har inga länkar till sig vad jag kan se. Men med detta resonemang skulle även en rad andra E-butiker få samma problem med Trustpilot som etta och de själva som tvåa. Så är det inte.
Kan det vara så att Google sett ett samband mellan att många som söker på Roomox går in på just recensionssidan och stannar kvar där (ger mervärde för besökaren)? Väldigt många förlitar sig ju på dessa recensionsidor, även om de lite för ofta är manipulerade. Jag vet inte – någon SEO-expert är jag inte. Ni som kan detta bättre får gärna kommentera.
Oavsett så bevisar det att dåliga kundomdömen kan påverka din ranking negativt. I detta fall petas företaget ner från första platsen. Detta av en sida som knappast gynnar företaget. Därmed påverkas både ranking, söktrafiken och konverteringen.
Är det bara otur?
Det kan vara ren otur att Roomox har fått så dåligt betyg. Men för er som vill gräva lite djupare i frågan kan ett program från SVT rekommenderas. Men även de kan ju ha fel ibland.
En sak är i alla fall säker – Roomox sämre rykte rankar bättre än de själva. Inte helt lysande. Eller så är det just det…
(Jag kan vara partisk)
Jag äger Saccosäckar.se som år 2017 bröt samarbetet med Roomox. Jag är alltså partisk i frågan. Men det ändrar inte faktum att deras negativa omdömen rankar högre än dem själva.