Hur vet man vilka texter/sökord man ska fokusera på för att lyckas med marknadsföringen på sin blogg eller hemsida?
Ett av de bästa sätten är, enligt mig, att utgå från sökordsvolymer och svårighetsgrad att ranka olika sökord inom din nisch. För att åstadkomma detta finns flera olika verktyg. Själv använder jag alltid Ahrefs eller Semrush.
Se vad som fungerat hos dina konkurrenter
Oftast är man inte först inom en nisch utan det finns ofta en, eller flera, konkurrenter som redan skapat innehåll på sina sidor som möter potentiella kundernas sökbeetende. I en sådan sits kan du både kolla på sökvolymer på de sökord du redan vet om, men även kolla på dina konkurrenter för att upptäcka vilka sidor och sökord som ger dem mest trafik.
Exempel:
Du driver en webbshop som säljer stödstrumpor och vill ta reda på vilka sökord du ska fokusera på. Det mest uppenbara är såklart just “Stödstrumpor”. Genom en sökning i Ahrefs “Keywords explorer” ser vi snabbt uppskattad sökvolym och svårighetsgrad för vårt primära sökord.
I detta exempel är sökvolymen ca 14.000 sökningar i månaden (enligt Ahrefs uppskattning), samt konkurrensen “keyword difficulty” bedöms vara låg. Perfekt.
När vi sedan kollar närmare på vilka som rankar i topp fem på detta sökord så märker man dock snabbt att det kanske inte är så rimligt att vi snabbt ska lyckas ta oss in på en topp fem position med en nystartad sida utan externa länkar. Att få en bra rank på ordet stödstrumpor är såklart det långsiktiga målet men på kort sikt finns det andra lättare relaterade sökord att sikta in sig på.
Vi klickar på ordet stödstrumpor och får en lista med relaterade sökord och sökvolymer under. Här får vi då bra uppslag på sökord som de stora sajterna som Apotea, Apotekethjärtat med flera (som rankade i topp på Stödstrumpor) ej har optimerade sidor för.
På dessa undersidor har vi ypperlig chans att snabbt få en bra rank om vi har en bra struktur på sajten och samtidigt skapar relevant innehåll.
Exempel på sidor och innehåll vi vill skapa:
- Stödstrumpor för gravida
- Billiga stödstrumpor / stödstrumpor rea
- Stödstrumpor utan fot
- Stödstrumpor för män
Och så vidare.
Utöver själva produktlistan på sidorna är det viktigt att även lägga till relevant text för varje ord för att hjälpa Google att förstå innehållet på sidan.
Hitta sökord och sidor från konkurrenter
I ett nästa steg kan vi gå vidare och gräva djupare i enskilda konkurrenter. Här är exempel från en sida som kommer likna vår – stodstrumporshop.se. Här hittar vi flera nya uppslag och sökord att optimera mot, bland annat kompressionsstrumpor med en sökvolym på hela 4.400 sökningar per månad.
Stodstrumporshop.se har, precis som vår nya sida, väldigt få externa länkar. Trots detta rankar de 7:a på ordet kompressionsstrumpor. Och de har även bra placeringar på flera andra sökord som är relevanta för oss.
Lista över alla konkurrenters unika sökord
Utöver att djupdyka i enskilda konkurrenters sökord kan du också enkelt få en överblick över alla dina största konkurrenters unika sökord. Kan det bli bättre?
Genom att göra denna typ av analyser ser du vilka av dina konkurrenter som lyckats bäst. I bilden nedan kan man då exempelvis se att stodstrumpor.se rankar på 230 unika sökord som sidan jag jämför med i exemplet.
I Ahrefs gör man detta genom att gå in på konkurrerande domäner (competing domains).
Öka trafiken till dina bästa sidor
Har du redan idag sidor som rankar bra och driver mycket trafik? Grattis. Kanske har du redan optimerat dem mot dina bästa sökord. Men, det går ofta att få ännu mer av dessa sidor genom att fylla på med relevant innehåll och ranka relaterade sökord.
Återigen ett exempel från vår webbshopen för stödstrumpor.
Minfot.se har en sida som rankar på plats fem på ordet stödstrumpor. Men trots detta har motsvarande sida hos Apoteket.se mer än dubbelt så mycket trafik, trots att den rankar på plats sex på huvudordet. Hur kommer detta sig? Jo om man ser till kolumnen sökord (keywords) ser man där att Apotekets sida rankar för fem gånger fler relaterade sökord.
Sedan kan det såklart vara så att Minfot.se i detta fall delat upp och rankar på vissa av dessa sökord på separata sidor. Men det gäller sannolikt inte för alla sökord som fattades. Ofta kan man öka trafiken rejält till de sidor som rankar bäst genom att även se till att de rankar bra för relaterade sökord.
Komplett innehåll – vad innebär det?
Att lägga till de relaterade sökorden gör också att du ökar din chans att ranka huvudordet, då ditt innehåll anses som mer komplett för söktermen i Googles ögon. Ett kort exempel kring “komplett innehåll” är att om du avser att ranka på “The Simpsons” så bör du inte bara skriva och nämna Homer, utan även ha med sådant som “Mr Burns”, Springfield och så vidare i din text.
Fler tips om sökmotoroptimering & content marketing
Om du vill ha fler tips kring content marketing, sökmotoroptimering och andra former av digital marknadsföring – besök JSDigital.se.
/Johan Sunnanängs, grundare av SEO byrån JSDigital.