Genom att strukturera vanligt förekommande frågor på ett tydligt sätt skapas både användarvänlighet på sidan och bättre synlighet i Googles sökresultat, ”SERP:en”.
År 2019 ändrades förutsättningarna för FAQ rejält efter en uppdatering från Google. Det är nu möjligt att lägga frågor & svar på en webbsida och sedan markera upp dessa till Google så att sökmotorn förstår att det just är en FAQ. Därmed kan man även få en större synlighet i SERP:en.
Eftersom ett av målen för Google är att ”svara på användarnas sökfrågor” och en annan att ”behålla trafiken på SERP:en så länge som möjligt” känns uppdateringen helt i rätt riktning. Googlar du en fråga kan du nu både få svar på frågan via Feature Snippet (Utvalt utdrag som presenteras före första sökresultatet) och kringliggande frågor via ”FAQ Rich Snippet”. Allt utan att du behöver klicka dig in på en webbplats.
Så ser FAQ Rich Snippet ut
Vid en sökning på ”Billiga Hotell Motala” ser första sökresultatet ut på följande sätt:
Under det vanliga sökresultatet presenteras ett par frågor som finns på just den webbsidan. Expedia, och många andra resesidor, har jobbat rejält med att lägga in FAQ på sina sidor för att på så sätt få mer trafik. Personligen tror jag att just resesegmentet har jobbat allra mest med FAQ Rich Snippet. Det spelar ingen roll vad man söker på inom branschen – det är alltid ett par resesidor som får sina frågor presenterade.
Fördelen med att få FAQ Rich Snippet
Att ta mer plats på SERP:en är nästan alltid en fördel. Dina konkurrenter trycks längre ner och din webbplats syns bättre. Dessutom kan de frågor och svar som presenteras locka till ytterligare läsning. Även om sökningen var riktad mot just billiga hotell i Motala så kan mycket väl frågor kring golfsemester eller vad man kan se i staden locka till vidare läsning.
Tester på Spargrisarna.se
Under hösten 2019 fick jag möjlighet att testa olika upplägg med FAQ på en branschkollegas sida, Spargrisarna.se. Därmed kommer flera av kommande exempel vara från den siten.
Exakt hur mycket man tjänar i trafik är svårt att säga. Självklart beror det på var på SERP:en man ligger, sökintentionen på Googlingen och andra faktorer. Men visst kan det göra stor skillnad. Vi testade med artikeln ”Vad är UC-Score?” och är här ensam på startsidan med FAQ Feature Snippet.
Bilden visar de fem första sökträffarna. Var fastnar dina ögon? Var kommer du klicka för att läsa mer? Till mycket stor sannolikhet får Spargrisarna.se mer trafik med FAQ Feature Snippet än vad webbplatsen hade fått av enbart en tredjeplats.
Kan ge färre sökresultat
I och med att flera enskilda sökresultat i SERP:en tar större plats innebär det även att Google kan minska antalet sökträffar som visar per sida. Att vara ”topp 10” är nu inte längre synonymt med att vara på Googles första sida. Det är visserligen inget nytt då det tidigare funnits situationer mindre än 10 sökresultat visats. Men nu med FAQ Feature Snippet blir det ännu viktigare att komma bättre till på Google för att få trafiken.
FAQ – Inte bara frågor
Måste det vara frågor för att Google ska visa FAQ? Vi testade och lade in guidade korta meningar istället. Strofer som kan få besökarna att klicka in sig på den del av artikeln där mer information går att hitta – men utan att det är en fråga. Se bilden nedan.
Uppenbarligen går det. Om det sedan mot riktlinjerna eller inte kan diskuteras. Men med detta upplägg öppnar FAQ upp för fler användningsområden.
Spelar det någon roll vilken ordning frågorna presenteras?
Spelar det någon roll i vilken ordning som frågorna presenteras på webbplatsen eller kan man lägga upp vilka relaterade frågor som helst? Delvis spelar det roll vilka frågor som väljs och i vilken ordning de läggs. Det var något vi märkte efter att ha testat en del med FAQ Rich Snippet på artikeln ”Är Lendo Bra? på Spargrisarna.se
Vid en sökning på ”Är Lendo bra?” kommer domänen på en femteplats och har FAQ. Tack vare färgglada markeringar samt FAQ bör artikeln dra till sig fler klick än om FAQ inte lagts in.
Som visas finns även fler frågor inlagda men Google har enbart valt att visa de tre första. Frågorna kommer även att visas i den ordning de är skrivna – även om en sökning sker på en fras som besvaras längre ner bland frågorna.
En sökning på ”Är Lendo seriöst?” visar alltså exakt samma tre frågor i Googles sökresultat. Det blir därmed inte alls lika konverterande (klickvänligt) eftersom frågan inte syns om man inte klickar på ”Visa fler”.
Det kan alltså finnas fördel i att lägga de allra viktigaste frågorna (som är mest konverterande) högst upp bland de vanliga frågor som presenteras på webbplatsen.
Visar 3 eller 4 frågor – Beroende på hur många det är
Har webbsidan fyra frågor kommer alla dessa presenteras. Är det fler kommer enbart tre frågor visas och därunder en pil med texten ”Visa Fler”. På så vis tar FAQ alltid plats motsvarande fyra rader.
Vad som är bäst ur ett konverterande perspektiv har vi inte testat. Kanske är det olika beroende på ämne.
FAQ om FAQ
Hur många frågor kan visas i FAQ?
Om du har fyra frågor kommer alla visas. Har du fler än fyra visas 3 och sedan Visa fler
Kommer FAQ alltid visas om jag har markerat upp dem?
Nej, De måste följa Googles riktlinjer. Dessutom beror det på hur många andra som har FAQ aktiverat före dig i sökresultatet
Kan man lägga in en onödig fråga?
Ja, det verkar som det....
Längden på frågorna/svaren är av betydelse
Hur lång kan frågan och svaret vara? Det verkar vara någonstans kring 550-650 tecken som max.
I en artikel la vi in 4 st FAQ vilket alltså borde innebär att alla ska visas på SERP:en. Den fjärde frågan/svaret var totalt 717 tecken. De övriga var på max 527 tecken. När sedan FAQ presenterades på SERP:en visades bara de tre första. Uppenbarligen var 717 tecken för mycket.
Frågan är vad som händer om de tre första är för långa och den fjärde i lagom längd. Kommer Google ta bort alla då, bara visa en eller hitta på en annan lösning?
Problemet med FAQ och hur du undviker det
Det finns en nackdel att skriva vanliga frågor och svar för att sedan markera upp dessa mot Google på detta sätt. Risken är att de som söker får svaret direkt vid sökningen och därmed inte behöver klicka sig in till webbplatsen. Därmed finns samma problematik som med Googles Featured Snippet.
Exempel:
För att fortsätta med samma exempel som ovan. En av frågorna som FAQ i artikeln är ”Kan jag låna hos Lendo med betalningsanmärkning”. Genom att klicka på frågan visas svaret direkt – men även med en internlänk för de som vill läsa mer.
En del nöjer sig med att läsa svaret medan andra kommer gå vidare via länken för att läsa mer om ämnet. I detta fall har en internlänkning skett i artikeln så att besökaren kommer till exakt rätt del av texten som just handlar om vilka banker som Lendo samarbetar med och vilka av dessa som tillåter betalningsanmärkningar.
Så får du FAQ att synas
Det går att markera upp data via JSON-LD och Microdata. Jag driver enbart bara WordPress-sidor och till dem finns plugin som gör uppmarkeringen extremt enkel. Används plugin behöver man inte ha någon direkt teknisk kunskap utan bara följa instruktionerna som ges.
Själv använder jag Structured Content av Gordon Böhme men det finns även fler med liknande funktion. Ett problem med just detta plugin är däremot att man måste använda blockversionen i WP, Gutenberg, för att det ska fungera med länkar i svaren.
Jag tycker om att jobba i Classic Editorn, och under ”Inställningar” i WP kan man ange möjligheten att använda, eller byta, mellan Gutenberg och Classic på varje enskild sida. Därmed behöver jag inte köra Gutenburg på alla sidor utan enbart på dem som jag vill ha FAQ Snippet på.
När frågorna lagts in är det smidigt att testa sidan via https://search.google.com/test/rich-results för att se om Google godkänner din FAQ.
Vad är Googles Riktlinjer?
FAQ Rich Snippet kan exempelvis användas på produkttexter, kategoritexter eller informationstexter där besökarna inte själva kan interagera och skriva flera olika svar på samma fråga.
Därmed ska det användas på forum just eftersom en fråga kan diskuteras av många och flera svar kan ges. Inte heller ska det användas på produktsidor om användarna kan svara på frågor direkt på sidan. FAQ Rich Snippet ska inte heller användas för att annonsera produkter eller tjänster.
Hela frågan och hela svaret ska vara utmarkerat och det är därmed detta som ska kunna visas i sökresultatet.
Frågan och svaret ska vara i lagom längd så att det passar att presenteras. Exakt längd är svårt att veta men genom att se på de som presenteras i sökresultatet ges en viss fingervisning. De är 1 – 3 meningar långa.
Svaret får innehålla länkar och listor. Godkända HTLM-taggar är ”<h1> till <h6>, <br>, <ol>, <ul>, <li>, <a>, <p>, <div>, <b>, <strong>, <i> och <em>”.
Google kommer inte visa FAQ Rich Snippet om innehållet består av exempelvis våld, porr, hat, hot eller marknadsföring av illegala produkter.
Ingen säkerhet – Max 3 FAQ på startsidan
I likhet med mycket annat lovar inte Google att en optimering kommer att ge önskat resultat. Search Engine Land anger även att max 3 sökresultat kan få FAQ per sökresultatssida. En orsak att din sida inte får visa FAQ kan alltså bero på att tre med bättre positioner får det. En annan orsak kan vara att dina frågor inte uppfyller kriterierna. Eller bara ren otur…
Skapar användarvänlighet OCH synlighet
Efter att Google lanserade FAQ Rich Snippet valde en del företag att lägga FAQ på ”nästan alla” sina undersidor, på gott och ont. Oavsett vilken hotellrelaterad sökning som sker är chansen stor att 1 – 3 företag syns på första sidan med relaterade eller mindre relaterade frågor. Allt för att ta plats på SERP:en.
” I don’t blame publishers for going overboard with this markup either (*cough* booking.com)….” / Brodie Clark, Search Engine Land
Självklart finns en tydlig SEO-fördel. Men genom att tänka över vilka frågor som presenteras, och var på webbsidan de presenteras, kan även förbättrad användarvänlighet skapas.
En E-handlare som ofta får liknande frågor kring en produkt kan med fördel lägga upp dessa frågor i samband med produkten. Därmed möter man kundens behov av ytterligare information.
I längre texter (exempelvis guider) kan FAQ sprängas in i mitten för att lätta upp texten och göra den mer överskådlig. Eller läggas i slutet och därmed sammanfatta det viktigaste. Är det exempelvis en text på 1000 ord är det få som kommer läsa hela texten.
De flesta kommer ”scanna av” den och stanna upp vid underrubriker, punktlistor eller FAQ som upplevs intressant. Det är därmed inte negativt att ha det absolut viktigaste i FAQ i slutet av en text – även om svaret finns i texten.
LÄS MER:
https://searchengineland.com/googles-solution-to-search-results-dominated-by-faq-schema-323042
https://brodieclark.com/faqs-adding-faqpage-structured-data/
https://developers.google.com/search/docs/data-types/how-to
https://brodieclark.com/how-to-add-the-new-howto-structured-data/
https://www.sokmotorkonsult.se/seo/svara-pa-vanliga-fragor-direkt-i-sokresultatet