Karl Rosqvist, som arbetar som SEO-skribent på SEO-texter.se, har fått nöjet att intervjua Johan Hummelgård. I intervjun nedan svarar Johan på Karls frågor som alla berör hans arbete som textskribent/content writer.
Ser du dig som en content writer eller copywriter, och hur vill du själv beskriva skillnaderna yrkestitlarna emellan?
Personligen ser jag mig som en content writer. Jag gillar tanken bakom content marketing och att besökarna ska känna förtroende för den sida de besöker. Mina bästa texter är de som grundligt förklarar vad något är och hur det fungerar. Lite som att möta en riktigt trevlig butikspersonal som verkligen hjälper kunden (för mig är Kjell & Co lysande exempel)
Copywriter är för mig lite mer säljande och förklarar för kunden varför produkten bör köpas. Jag förutsätter att de som läser mina texter vill lära sig om en produkt de redan är intresserad av – medan copywritern tydligare vill förklara varför kunden ska bli intresserad.
Tycker du det är lika viktigt att sökordsanpassa de texter du skriver idag jämfört de du skrev för omkring 5 till 10 år sedan?
Det beror på vad som menas med sökordsanpassa. Jag ser inte att texterna rankar bättre genom att försöka få med vissa ord eller fraser på vissa sätt. I stället ser jag att ranking allt tydligare handlar om användarvänlighet. När jag föreläser om SEO-texter brukar jag prata mycket om F-reading vilket visar på hur människor agerar på nätet när de läser en text. Att sökordsanpassa en text idag är att göra den sjukt användarvänligt. Ännu mer än för 5 år sen.
Finns det något värde i att skriva länkbetesartiklar i dagens läge, som i sin tur har som mål att locka till sig tillbakalänkar?
Absolut! Personligen gillar jag riktigt bra guider, recept eller en helt unik nyhet. En text som inte enbart har som mål att få länkar utan även ger något till besökarna – vilket gynnar sidans långsiktiga trovärdighet. Men många missar denna väg till naturliga länkar vilket är synd.
När en kund ber dig att konverteringsoptimera webbsidan med hjälp av text, hur lägger du upp det arbetet?
Då ber jag kunden gå till en firma som anser sig vara proffs på det. Jag jobbar delvis inom det området men lägger 100 % fokus på textbearbetning och konverteringsoptimering är betydligt mer än så – iallafall om det ska ske proffsigt.
Om en kund vill ha mer trafik till sin webbsida, vad är det första du gör i det fallet?
Ser över dess text. Till 90 % av fallen har kunden duplicerat material, inte några kategoritexter och inte någon tanke över hur webbplatsen ska struktureras. Självklart behöver man se över titlar och massa annat inom SEO men som jag brukar säga ”Content is King”
Tycker du att för många utgående länkar ”späder ut” länkkraften för en webbsida?
Nej, jag tycker att det ska vara så många utgående länkar som krävs för att artikeln eller webbsidan ska vara så användarvänlig som möjlig. Att bygga naturligt och användarvänligt är viktigare än att räkna antalet utlänkar i förhållande till artiklar. Självklart ska man även se till vad länkarna går till för källor – men vem vill länka till något oseriöst?
Tycker du det är viktigt att optimera för rika sökresultat (rich snippets) på Google?
Det beror på vad artikeln ska förmedla. Det finns dessutom statistik som visar att fler personer klickar på första sökresultatet än på utvalt utdrag. Samtidigt kan inte en webbsida både synas i Googles sökresultat och utvalt utdrag samtidigt. Så ett företag som ligger etta organiskt kanske inte vill upp där.
Vad skiljer en text för ca. 50 öre per ord jämfört med en text för ca. 150 öre per ord?
För 50 öre får du en offpagetext som kan användas vid länkbygge. En text i stil med ”fyra sätt att klippa av en tulpan” (Tänk Expressens Hemma&Bo). För 150 öre får du en intressant, pedagogiskt genomgående text som förklarar ett begrepp på ett tydligt sätt.
Vad gör du för att fastställa sökintentionen för en ny artikel?
Använder sunt förnuft. Det räcker ofta längre än tekniska analysprogram 😊. Att skriva en riktigt bra text är som att måla en tavla. Det krävs en hel del känsla – inte bara statistik och analytisk information.