Hoppa till innehåll
Hem » Länkar till tredjepart i snippets – möjligheter och risker

Länkar till tredjepart i snippets – möjligheter och risker

I november förra året började Google experimentera med tredjepartslänkar i snippets. Även om hemsida X fick plats noll, så kunde en länk i snippeten peka mot hemsida Y. Nu spekuleras det friskt om vem som vinner och vem som förlorar på det. 

Snippetlänkarna, som kallas för contextual links, är ännu i testfasen. Syftet är att hjälpa användarna att snabbt förstå svårare begrepp, som till exempel facktermer. Om funktionen utvecklas kan det innebära en bättre produkt för slutkunden – det vill säga den som söker med Google – men det kan också innebära risker för den som rankar med snippeten.

Vilka risker finns det?

Det finns ett par frågor som infinner sig ganska omgående för den som håller på med sökmotoroptimering. Till exempel:

  • Vad betyder det här för hemsidans CTR?
  • Kan en ”dålig” länk påverka varumärket?
  • Vad gör man om en kontextuell länk pekar mot den värsta konkurrenten?

Det är inte direkt en anledning att sluta optimera för snippets, men en risk kan finnas att belöningen i form av ökad trafik från en snippet, kan behöva delas med en konkurrent. Ett annat orosmoln är länkar till mindre trovärdiga webbplatser, och att hemsidans varumärke kan förknippas med dem. Än så länge är dock urvalet av hemsidor som får en kontextuell länk mycket begränsat, så risken för att det ska ske bör vara mycket liten.

SEO-konsulten Brodie Clark, som talat med Search Engine Land om saken, tror att de nya länkarna inte kommer att förändra särskilt mycket. Clark har fått medhåll av flera andra SEO-konsulter som talat med Search Engine Land om saken.

 

Möjligheterna

De stora vinnarna är webbplatser som Wikipedia och Dictionary.com. Men även tidningar och magasin kan få en trafikboost av den nya funktionen. I det här exemplet ses att Business Insider, som är en amerikansk nättidning, får en länk i en snippet. Om det bara är informationswebbplatser och nättidningar som ges kontextuella länkar i snippets, behöver SEO:are knappast vara rädda för att ge trafik till konkurrenter. Å ena sidan innebär det att tredjepartslänkarna som Google kan erbjuda är kraftigt begränsade, eftersom en mycket liten andel av webbplatser är just nättidningar eller informationshemsidor som Wikipedia.

Google är ett företag med användaren i fokus. Tanken är givetvis att användarna ska bli de stora vinnarna. En kontextuell länk kan göra det enklare att snabbt förstå och ta till sig av innehållet i ett givet sökresultat.

Hur bör man optimera med tredjepartslänkar i åtanke?

Det är lite tidigt att säga, inte minst eftersom testningen enbart verkar köras på engelskspråkiga Google. Den som har en engelskspråkig sajt med snippets kan kontrollera om kontextuella länkar har satts in i sökresultatet. En idé kan i sådana fall vara att själv förklara det som Google vill förklara med tredjepartslänken. Målet med det är givetvis högre CTR, genom att inte spilla klick till exempelvis Dictionary eller Wikipedia.

Något som de flesta SEO:are nog skulle önska, om uppdateringen rullas ut permanent och globalt, är mer exakt information kring de kontextuella länkarna i Search Console. Det skulle göra det betydligt lättare att analysera hur det påverkar ens webbplats – och hur man bör anpassa optimeringen.

Detta blogginlägg ska ses som en fortsättning på ”Så rankar du på Google Snippet